Jezelf of je kind aanmelden voor hulp is vaak een hele stap. We vinden het belangrijk dat we de eerste stappen naar hulp zo overzichtelijk mogelijk voor je maken. We doen daarom ons best om wachttijden kort te houden en de administratie zo eenvoudig mogelijk.

Bij een aanmelding (die wij het liefste via ons online aanmeldformulier ontvangen) neemt een collega zo snel mogelijk contact met je op via de mail. Indien nodig worden er aanvullende vragen gesteld met betrekking tot de aanmeldreden. We plannen de intake zo snel mogelijk omdat we het belangrijk vinden dat wanneer je hulp nodig hebt, het eerste contactmoment snel is. Na de eerste intake kan het zijn dat je wel moet wachten op de start van de hulpverlening.

Tijdens de intake maken we kennis met jou (en eventueel je ouders) en brengen we samen je klachten in kaart én brengen we in kaart aan welke doelen je zou willen werken. We doen dit op een speelse en actieve manier zodat het aansluit bij onze waarden en zodat je ook alvast kennis kan maken met onze manier van werken. Soms zijn de klachten een beetje ingewikkeld en plannen we een tweede intake moment met alleen jou of met alleen jouw ouders.

Na deze intakegesprekken schetsen we een beeld van wat wij denken dat passende hulp is. We presenteren dit aan je in de vorm van een ondersteuningsplan en als je akkoord gaat, plaatsen we je op de wachtlijst voor deze hulp. Bij de wachttijden kan je zien wat de wachttijd is per vorm van de hulpverlening.


Je begeleider of behandelaar is niet altijd de persoon die de intake met je heeft gedaan. Als je vaste begeleider of behandelaar iemand anders wordt, is de eerste afspraak je intake begeleider erbij zodat de de informatie die je gegeven hebt en het gemaakte plan overgedragen kan worden. Jij hoeft dan niet alles opnieuw te vertellen.

Onze zorg is volledig vergoed als er een verwijzing is van de huisarts, medisch specialist, GGD-arts of een generalist van WIJ Eindhoven is. Je verwijzer wordt, in overleg met jou, op de hoogte gesteld dat jij bij ons een intake hebt en/of je hulp gestart is. Mocht je al een verwijzing hebben vóór het intakegesprek, is het prettig als je deze meeneemt.