Soms heb je als ouder het gevoel dat de ontwikkeling van je kind anders verloopt als bij andere kinderen of kan school opmerken dat er bijzonderheden zijn in de ontwikkeling. Als kinderen gedrag laten zien dat opvalt en waar je als ouders of leerkracht niet direct de oorzaak in kan bedenken, kan het goed zijn om een diagnostisch onderzoek te starten.
Binnen praktijk MiND kunnen we breed onderzoek uitvoeren met als doel om de hele ontwikkeling van je kind in kaart te brengen. Deze inzichten kunnen leiden tot adviezen in de opvoeding, adviezen voor op school en soms begeleiding of behandeling voor het kind zelf.
Bij diagnostisch onderzoek wordt door middel van gesprekken, vragenlijsten, observaties en psychologische tests gekeken naar het ontwikkelingsprofiel van het kind. Ook nemen we altijd de sociaal-emotionele ontwikkeling mee in onderzoeksvragen. Zowel sterke kanten, als eventuele moeilijkheden in de ontwikkeling worden op deze manier volledig in kaart gebracht. Soms is er sprake van een ontwikkelingsstoornis zoals autisme of een aandacht en concentratiestoornis. Een onderzoek kan dit uitwijzen of uitsluiten. Als wij een diagnose vaststellen, vinden wij het belangrijk dat er altijd een traject volgt met begeleiding. Eenduidige vragen rondom of er sprake is van een ontwikkelingsstoornis (zonder verder de wens voor verdere begeleiding) doen wij niet. We doen dit niet omdat we de visie hebben dat enkel een classificerende diagnose niet helpt bij de moeilijkheden waar je kind of jijzelf tegenaan loopt. We begeleiden dan graag verder in wat de diagnose in het dagelijks leven betekent in jullie specifieke situatie.