Diagnostisch Onderzoek bij Ontwikkelingsvragen voor Kinderen en Jongeren

Als ouder kun je soms merken dat de ontwikkeling van je kind anders verloopt dan bij andere kinderen, of de school kan bijzonderheden signaleren. Ook als jongere kun je zelf vragen hebben over je eigen ontwikkeling en gedrag. Wanneer kinderen of jongeren bijvoorbeeld tegen dingen aanlopen in het dagelijks leven, opvallend gedrag vertonen of moeite hebben met sociale contacten en de oorzaak niet direct duidelijk is, kan een diagnostisch onderzoek inzicht bieden.

Bij praktijk MiND voeren we uitgebreid diagnostisch onderzoek uit om een compleet beeld te krijgen. Deze inzichten kunnen waardevolle adviezen opleveren voor de opvoeding, schoolondersteuning en, indien nodig, verdere begeleiding of behandeling.

Wat Houdt Diagnostisch Onderzoek In?

Een diagnostisch traject ziet er voor iedereen anders uit, afhankelijk van de aanmeldreden. Het diagnostisch onderzoek kan onder andere bestaan uit een levensloopgesprek, het invullen van verschillende vragenlijsten, observaties (thuis en/of op school) en verschillende psychologische tests om het ontwikkelingsprofiel van kind of jongere in kaart te brengen. Indien nodig besteden we speciale aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en onderzoeken we zowel de krachten als de uitdagingen. Het onderzoek kan vaststellen of uitsluiten of er bijvoorbeeld sprake is van een ontwikkelingsstoornis, zoals autisme of een aandachts- en concentratiestoornis.

Ieder diagnostisch traject wordt afgesloten met een adviesgesprek. Hierin wordt het onderzoeksverslag gedeeld met visuele weergave en bespreken we de bevindingen en adviezen voor een passend vervolg. Dit kan bestaan uit psycho-educatie, behandeling en/of begeleiding. Wij geloven dat een verslag vooral verhelderend moet zijn voor zowel kind als ouder. Daarom wordt in het verslag begrijpelijke taal gebruikt en interpretaties beschreven. Hierdoor maken we soms de keuze om bepaalde normscores en tabellen geen onderdeel te maken van het verslag.  

Diagnose en Vervolgtraject

Als er een diagnose wordt vastgesteld, hechten wij veel waarde aan een passend vervolgtraject met begeleiding. Wij geven geen losse diagnoses zonder verdere ondersteuning, omdat wij geloven dat alleen een classificerende diagnose niet voldoende is om de uitdagingen aan te pakken waarmee je kind, jongere of jullie gezin te maken hebben. Daarom bieden we altijd psycho-educatie en/of begeleiding aan om de betekenis van de diagnose in het dagelijks leven te verkennen en ermee om te leren gaan.